جهان رضا شیبانی

مدیریت - اتومکانیک

جهان رضا شیبانی

مدیریت - اتومکانیک

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است


انتخاب روغن موتور مناسب می تواند ضمن افزایش عمر مفید خودرو ضریب ایمنی در خصوص خطرات ناشی از تصادفاتی که بر اثر نقص فنی بوجود می آید را کاهش دهد . در خودروها معمولاً به سه دلیل ، خنک کاری ، تمیز کاری و روان کاری از روغن موتور استفاده می کنیم .

لازم به ذکر است نوع روغن موتور مورد استفاده در هر خودرو بر اساس کیفیت ساخت ، نوع موتور و سال تولید خودرو متفاوت است و باید در نظر داشت حتماً نوع روغن مورد استفاده در خودرو با نوع خودرو و زمان استفاده از روغن ( فصل سال )  تناسب داشته باشد . برای اطلاع از نوع روغن موتور متناسب با خودرو کافی است بعداز بازکردن کاپوت خودرو برچسب روغن کاری را پیداکرده و یا از روی دفترچه راهنما خودرو استانداردهای هر وسیله نقلیه را شناسایی نمود .

برای انتخاب روغن موتور مناسب به در استاندارد API و SAE باید توجه گردد ، که در ادامه به شرح مختصری از آن می پردازیم .

لازم به توضیح است انتخاب روغن موتور منتناسب خودرو به منزله انتخاب از یک برند خاص نیست و تمام شرکت های سازنده روغن موتور ، با توجه به تکنولوژی ساخت روغن ها قادر به تولید انواع کلاس های روغن موتور خواهند بود . و لذا استفاده از روغن موتورهای داخلی علاوه بر صرفه اقتصادی ، اطمینان از کنترل های کیفی دقیق ، داشتن استانداردهای لازم ، متناسب با شرایط آب و هوایی ایران طراحی و ساخته شده اند .

البته اینجانب در کلاس های اتومکانیک ، و در کتاب آموزش مکانیک اتومبیل برای دانشجویان و هنرجویان گرامی به تفصیل در این باره ایراد توضیح نموده ام .


برای مطالعه مقاله به ادامه مطلب مراجعه نمایید ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۵ ، ۲۰:۳۰
جهان رضا شیبانی

عموماً در تعاملات اجتماعی و روابط بین فردی، مسئله ترافیک و رانندگی در شهر به‏ عنوان یکی از مؤلفه‏ های مهم زندگی شهری مورد توجه است، چرا که مشکل ترافیک و رانندگی‏ های تهاجمی و پیامدهای ناشی از آن به ویژه در مناطق شهری، حیات فردی و زندگی اجتماعی همگان را متأثر می‏ کند. 

امروزه در اغلب کشورهای پیشرفته به لحاظ اهمیت و نقش فرهنگ‏ پذیری و ویژگی‏ های شخصیتی افراد در رانندگی، قانون‏ مداری، اجتناب و پیشگیری از حوادث و سوانح خیابانی و جاده ه‏ای، در بررسی معضل ترافیک و حوادث ناشی از رانندگی‏های تهاجمی، بیشترین توجه به روان‏شناسی رانندگی معطوف می ‏شود. در واقع محورها و مباحث اصلی روان‏شناسی رانندگی با روان‏شناسی ترافیک آمیزه‏ای است از یافته‏ های دیگر حوزه ‏های مرتبط با روان‏شناسی همچون روان‏شناسی اجتماعی، روان‏شناسی شخصیت، روان‏شناسی رشد، روان‏شناسی سلامت، روان‏شناسی بالینی و روان‏شناسی کاربردی. همه سخن این است که چگونگی نظام ارزش‏ها، باورها و نگرش‏ها، احساسات و انگیزه‏ها و مجموعه رفتارهای فردی و اجتماعی انسان می‏تواند به‏ عنوان اصلی‏ ترین عامل در تبیین معضل یا پدیده ترافیک مورد توجه قرار گیرد.


منش اجتماعی و ویژگی‏های شخصیتی راننده، شرایط حاکم بر حوزه شناختی، احساسی و عاطفی، رفتاری، حسی و حرکتی او می‏ تواند بیشترین نقش را در ارتباط با ترافیک و تصادفات رانندگی داشته باشد. مطابق گزارش‏های آماری، در اغلب کشورهای جهان علت اصلی تصادفات رانندگی و حوادث جاده‏ای و خیابانی، رانندگی تهاجمی است.

                                                                       برای خواندن مقاله به ادامه مطلب مراجعه کنید ...

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ فروردين ۹۵ ، ۱۸:۴۸
جهان رضا شیبانی